tiistai 8. joulukuuta 2015

Pysähdyspaikka

Phnom Penhin kaoottisuus jäi taakse aamulla aikaisin, kun lähdimme klo 7.15 minibussikyydillä muka bussiasemalle vaihtamaan toiseen bussiin. En tiedä mikä kommellus kuskilla kävi, mutta ensin pyörimme kaupunkia ympäri kuin etsien jotain, äijä soitteli jotain puheluita ja lopulta suuntasi aamuruuhkassa valtatietä kohti. Oltiin jo totaalisen myöhässä bussikuljetuksesta, kökötettiin edelleen samassa kyydissä ja ihmeteltiin, mihin hittoon meitä nyt viedään.

Kun oltiin pari tuntia ajettu, tajusin, että tää äijähän vie meidät yksityiskyydillä lähes rajalle asti, eli pääosa matkasta (n 4h) päästiin ilmastoidussa tilavassa kyydissä körötellen! Vaihdettiin toiseen minibussiin Kambodzan rajan tuntumassa, tässä oli muitakin reppureissaajia, mutta jokaiselle riitti silti oma penkki😄 Rajamuodollisuudet selkis helposti, terveyskysely (eli "sairastatko ebolaa??") ja ilmainen 15 päivän oleskeluleima passiin, ja putkahdettiin Vietnamin puolelle!

Vietnamissa meinataan viettää vain viikko tällä kertaa, sekin rantalomailun parissa. Maassa olisi hullun paljon nähtävää, mutta aikataulujen puitteissa päädyttiin tähän ratkaisuun 😊 Ninni tosiaan päätti pari viikkoa sitten, että lähteekin budjettisyistä takaisin Suomeen jo 30.12. Tämä tarkoittaa, että mun reissun loppupuoliskon reissaan yksinään. Koska Vietnam ja varsinkin tämä saari, missä ollaan, oli Ninnin ykköskohde alusta saakka, päätettiin käyttää viikko täällä. Tällä aikataulutuksella Ninni pääsee mukaan myös viimeiseen kohteeseemme 😄

Ja ennen kuin mummi tai kukaan muu Suomessa saa sydärin ajatellessaan mua reissaamassa yksin, lupaan, että pärjään hiton hyvin ja se paikka, missä olen yksinoloaikani, on sellanen turistirysä etten oikeesti ole yksin siellä 😊

Elikkä rajalta meidät kuskattiin vielä satamaan ja satamasta veneeseen, joka oli yllättävän iso ja ilmastoitu, ja meille esitettiin Chaplinin mykkäelokuva ja jotain paikallista jännäriä. Tunnin seilaamisen jälkeen saavuttiin Phu Quocille, saarelle Vietnamin eteläosassa. Täällä asustellaan Sunny Resortissa, pienessä hotelli/dormi/bungalowipaikassa. Jaamme kahdeksan hengen huoneen tällä hetkellä neljän muun kanssa, ja tilat on siistit ja täällä on ihana puutarha.

Phu Quoc on alkanut viime vuosina kasvattaa suosiotaan matkakohteena, ja sen huomaa mm. lukemattomista rakennustyömaista ja majoituksen hinnoista. Kun tähän asti ollaan maksettu noin 1,5-5 dollaria yöstä, täällä halvin kelvollinen maksaa 7 dollaria yö. Respatäti kuitenkin vihjasi, että saatetaan saada halvennusta kun viikon viivytään.

Parasta paikassa kuitenkin on 10-15min kävelymatka rannalle! Käytiin jo tänään uiskentelemassa meressä auringonlaskun aikaan. Oli muuten eka kerta kun päästiin mereen uimaan tällä reissulla! Huomenna mennään grillaamaan itseämme biitsille ja uimaan ja uimaan lisää. Samaa duunataan varmaan koko viikko😄😄

Ja tästä tulikin mieleen, että kun nyt ei vähään aikaan ole mitään eritysempää tapahtumassa, voisin kirjoittaa blogiin muista reissuun liittyvistä jutuista. Jos teitä lukijoita kiinnostaa tietää jotain, mitä en vielä ole kertonut blogissa, kysykää ihmeessä kommenttikentässä tuossa alhaalla 😊

Haleja ja aurinkoa teille sinne 🌞🌞💕